Opencart logoOpenCart jsme si zde již trochu představili, ukázali jsme si jak ho počeštit a i jak a proč klonovat moduly. Dneska se podíváme na to, jak eshop plnit a i přes velký počet položek si udržet přehled.

Přehledný eshop = zavední kategorií
Stejně jako například soubory v počítači udržujeme v adresářích, je zboží seskupeno do kateogorií. Tyto kategorie mohou mít různý charakter a zálaží skutečně jen na povaze zboží, co bude pro kategorizaci výhodné. Dobře rozvržené kategorie jsou klíčem k přehlednosti a novým prodejům. Proto je dobré kategorizaci dobře promyslet jak kvůli rozvržení, ale například i z důvodu SEO optimalizace.

Například prodejce pneumatik bude nejspíše kategorie dělat podle jména výrobce pneumatiky, ale stejně tak může kategorie vytvořit podle rozměrů pneumatiky. Nikdy by ovšem neměl opomenout možnost křížit vzájemně filtry, aby bylo možné vybrat jak výrobce, tak jednotlivý rozměr pneumatik od daného výrobce. Každopádně vždy při tvorbě kategorií je nutné myslet hlavně na zákazníka, aby se v eshopu snadno a rychle zorientoval.

Pro lepší přehlednost, předpokládejme, že chceme udělat eshop s fotografickým vybavením a mít pouze jeden strom kategorií. Tento strom doplníme o volbu značky. Jednoduchý nástin kategorií bych si představoval takto:

Podle značky:

  • Canon
  • Nikon
  • Olympus

Podle typu:

  • Fotoaparát
  • objektiv
    • Pevný
    • Zoom
  • Baterie

Jelikož OpenCart umožňuje mít pouze jeden strom kategorií, začneme ho tvořit od nejvyšší větve. Větev členění podle značky prozatím pomineme. Takže v menu klikneme  Katalog / kategorie a klávesou Přidat otevřeme okno pro přidání kategorie. Pro kategorii Fotoaparát je nutné vyplnit pouze Název kategorie. Takto pokračujte s ostatními položkami v první úrovni větve stromu Podle typu.

Až budete vyplňovat kategorie v druhé úrovni, Pevný a Zoom, musíte se při zakládání kategorie (nebo při dodatečné editaci) přepnout na záložku Data a zde zaškrtnout již vytvořenou kategorii, pod kterou tato kategorie bude spadat. Takto můžete libovolně vytvářet strom kategorií. Pokud vše uděláte správně, na konci byste měli mít takovýto výsledek:

Kategorie eshopu

Kategorie eshopu

Co se týče kategorizace podle značky, na to OpenCart používá speciální číselník přímo pro výrobce. Vymyslel jsem tři výrobce, takže je přidáme. Klikněte v menu Katalog / Výrobce. Tlačítkem Přidat přidejte postupně všechny výrobce, stačí vyplnit jen jejich název. Po dokončení by vše mělo vypadat následovně:

Číselník výrobců

Číselník výrobců

Nyní, pokud se podíváte na eshop jako zákazník, již najdete jak možnost volby výrobce, tak možnost filtrování podle stromečku kategorií. Pro zobrazení vnořených kategorií je nutné rozkliknout vyšší úroveň, v našem případě například kategorii Objektivy.

Nyní lze veškeré produkty slušně kategorizovat a zákazník se tak může dobrat jak konkretním produktů dané kategorie, tak produktům dané značky či libovolné kombinace.